navigacija Для чого потрібна навігація на сайті і як її зробити зручною для відвідувача? Найбільш складні елементи дизайну Web-сторінок, хаотичний дизайн призводить до створення комерційно невигідних сайтів і даремної витрати коштів і зусиль. Поспішно створені Web-сайти, не мають чіткої інформаційної структури, не дозволяють користувачам знайти цікаву для них інформацію. У такому випадку користувачі можуть відмовитися від виконання завдання або, що ще гірше, перейти на інший сайт. Сайт з ретельно продуманою структурою інформації надає своїм відвідувачам потрібну інформацію в будь-який момент.

           У цій статті розглянуті основні труднощі, які виникають у користувачів на шляху до поставленої мети, і методи їх усунення. Як правило для відвідувачів сайту, найбільш складними елементами дизайну Web-сторінок, є група з чотирьох елементів: система навігації та меню, назви категорій, гіперпосилання і структура інформації. Останній елемент визначає, як структурована інформація, тобто те, наскільки просто знайти потрібну інформацію, клацаючи за гіперпосиланнями на сторінках сайту.

           Що таке хороша структура сайту? Web-сайти з невдалим дизайном не просто ускладнюють роботу користувачів – ці сайти повністю позбавляють їх бажання на них працювати. Коли користувачі не в змозі знайти потрібну інформацію, вони схильні припускати, що на цьому сайті взагалі її немає. Розчаровані, користувачі можуть перейти на будь-який інший сайт. Вдалий Web-дизайн означає, що користувачі без особливих зусиль можуть знаходити і використовувати потрібну інформацію. При цьому повинна бути абсолютно зрозуміла схема сайту і взаємозв’язок між окремими сторінками.

Гарна навігація сайту означає, що користувачі точно знають, де знаходяться, де розташовані елементи сайту і як використовувати ці елементи. Правильна структура інформації дозволяє користувачам без побоювання продовжувати дослідження сайту, залишаючись впевненими в тому, що вони завжди зможуть без зусиль повернутися до раніше переглянутих сторінок. На вдало організованих сайтах відвідувачі можуть вільно переміщатися в пошуках потрібної інформації, не турбуючись про структуру сайту. Піклуватися про структуру сайту – завдання Web-дизайнера, а не користувачів. Як слід організувати інформацію на сторінках сайту?

Сайти, які є найбільш ефективними з точки зору напрямку користувачів у потрібне їм місце, це ті сайти, які повністю виправдовують очікування користувача. Загальновідомо, що користувачі не хочуть витрачати час на запам’ятовування або вивчення методів навігації на різних Web-сайтах. Виділення достатніх ресурсів і часу на створення вдалої структури інформації вашого сайту дозволяє гарантувати, що користувачі знайдуть відповіді на свої питання в тих місцях сайту, де вони розраховують їх знайти. Чим більш зручним буде дизайн, тим імовірніше повернення користувачів на сайт. Користувачам не подобається перебирати велику кількість незрозумілих гіперпосилань, щоб дістатися до потрібного матеріалу. Вони очікують, що на сайтах інформація буде представлена в легко зрозумілій для них формі.

           Розробникам сайтів слід застосовувати структуру навігації, яка відповідає баченню користувачів сайту. Не забувайте, що головне слово – “вони”, а не “ми” або “я”. Звичайно, можна створити організаційну структуру сайту чисто інтуїтивно. Проте одна з найбільших помилок полягає у використанні на сайтах компаній схем, що застосовуються в цих компаніях, наприклад, розстановка товарів по брендах або повну відповідність структури сайту структурі організації. У результаті можна створити сайт, структура якого буде очевидна для його творців, але абсолютно незрозуміла для його користувачів. Чому так відбувається?

Та тому що структура компаній і методи структурування інформації, прийняті в них, можуть абсолютно не збігатися з уявленнями користувачів. Наприклад, якщо компанія займається продажем зарядних пристроїв, то в якості категорій найкраще застосовувати характеристики товарів (наприклад, потужність зарядного пристрою), а вже потім використовувати як категорій назви фірми-виробника. Хоча назва виробника може здаватися загальновідомим для співробітників вашої організації, воно може бути незнайоме для потенційних покупців. Спроба створення структури сайту без врахування думки користувачів є величезною помилкою, яка може коштувати дуже дорого.

           Не важливо, наскільки красивим і приємним здається ваш сайт, його непотрібність позбавляє його всякого сенсу для вашої цільової аудиторії. Дизайн робиться для зручності користувачів, а не власників сайту. Коли користувачі здатні зробити те, що їх цікавить на вашому сайті, тоді можна пожинати плоди успіху. Фундаментальний принцип навігації на сайті, послідовність і несуперечність є фундаментальними принципами навігації на сайті. Створення несуперечливої структури навігації допомагає користувачам визначити їх поточне становище на сайті, доступні можливості і зводить до мінімуму всякі непорозуміння. Елементи навігації служать як дорожні знаки, які допомагають переміститися з однієї області в іншу. Зміна структури навігації нагадує видалення всіх дорожніх знаків під час подорожі, користувачі не знають, куди прибудуть.

Елементи навігації, які були з лівого боку сторінки, тепер можуть бути по її центру, назви категорій можуть змінюватися. Кнопка “Назад” не працює, і немає простого способу повернутися до попередньої сторінки. Значна зміна елементів навігації при переході від однієї сторінки сайту до наступної відволікає увагу відвідувачів від вмісту сайту до проблем його використання. При роботі на Web-сайтах, на сторінках яких елементи навігації постійно змінюються, у користувачів виникає почуття невпевненості і сумніви. Вдала навігація передбачувана і дозволяє користувачам відчувати себе впевнено при переміщенні по сторінках сайту. Їм не потрібно нічого вивчати або запам’ятовувати, оскільки структура сайту повністю відповідає їх уявленням про те, що інформація повинна бути представлена в Інтернеті.

Всі осмислено та впорядковано і не доводиться сумніватися, де шукати елементи сайту. Користувачі можуть переміщатися вперед, назад і в будь-яке місце на сайті, не побоюючись “заблукати”. Що таке ефективна навігація? Навігація є засобом, за допомогою якого відвідувачі можуть швидко перейти в потрібне їм місце на сайті. Чим більш ефективною буде навігація, тим імовірніше, що більше людей зацікавляться сайтом.

           Основні пункти системи навігації повинні залишатися незмінними і відображатися раніше інших елементів сайту, щоб відвідувачі швидше могли зробити вибір і перейти на потрібну сторінку. Час, витрачений на очікування, поки не будуть відображені елементи навігації, є для користувачів безцільно витраченим. Будь-які змінюються елементи навігації повинні бути зручні і прості. Користувачі не хочуть шукати заховані предмети, тому не ховайте елементи навігації. Немає нічого забавного в тому, щоб “ловити” рухомі об’єкти або переміщати курсор по сторінці в пошуках активних посилань, на яких можна клацнути. Набагато простіше вибирати елементи, коли вони просто постійно залишаються на виду.

   Підведемо риску під вищесказаним. Уникайте створення красивих і незвичайних елементів навігації. Користувачі не звертають на це жодної уваги. Збережіть свій творчий потенціал для тих областей свого сайту, які дійсно цікавлять користувачів.

Підкреслений текст – це гіперпосилання. Коли користувачі не знають, на яких елементах сторінки можна клацнути, їм доводиться здогадуватися. Користувачі можуть просто не побачити потрібний елемент, припинити пошуки завчасно або порахувати, що вони вже досліджували всі опції, хоча це далеко не так. Не слід використовувати написи блакитного кольору для звичайного тексту, оскільки блакитний колір чітко асоціюється з тим, на чому можна клацнути, тобто на гіперпосилання.

 Однак блакитний колір не завжди є найкращим покажчиком на гіперпосилання. Можливість клацання також можна вказати за допомогою жирних написів. Також для цього допоможе і виділення тексту при наведенні на нього покажчика миші, хоча це і не повинно бути єдиним покажчиком на посилання, оскільки тоді користувачам доведеться дослідити всю сторінку в пошуках посилань. Крім того, на можливість переходу за гіперпосиланням можуть вказувати елементи графічного інтерфейсу, яким-небудь чином виділяються на сторінці. Користувачі зазвичай швидко помічають стандартні форми кнопок, а також інші часто використовувані елементи інтерфейсу, які служать для переходу за гіперпосиланням.

Таким чином можна гарантувати, що користувачі точно знають, що є гіперпосиланням, а що – ні. Не змушуйте їх клацати по всьому екрану, щоб з’ясувати місцезнаходження гіперпосилань. Виділіть гіперпосилання за допомогою стандартних методів: кольорового тексту і підкреслення. Не покладайтеся на вказівник як на засіб по виділенню гіперпосилань. Навіть досвідчені користувачі не завжди помічають, коли звичайний покажчик перетворюється в курсор у вигляді руки, а для новачків ці два вказівники взагалі нічим не відрізняються. Прямі гіперпосилання з головної сторінки Однією з найбільш успішних стратегій дизайну, полягає в розміщенні безпосередніх гіперпосилань на головній сторінці. Вони дозволяють виконати тільки обмежена кількість найбільш важливих операцій. Неважливо, як структурована інформація або наскільки зрозумілою є система навігації, користувачі можуть втратити терпіння, якщо їм доведеться проходити по безлічі сторінок. Прямі посилання спрощують справу і дають можливість безпосередньо перейти до потрібної сторінки. На жаль, на головній сторінці неможливо розмістити велику кількість гіперпосилань. Якщо їх буде дуже багато, мета не буде досягнута через більшу ймовірність того, що користувачі клацнуть не на тій гіперпосилання. Крім того, довгий список гіперпосилань не дозволить вирішити на головній сторінці інші завдання, наприклад надати відомості про зміст сайту та інформацію про всі доступні можливості. Як це не дивно, але численні деталі, додані на велику картину, заважають її загальному вигляду. Постарайтеся на головній сторінці сайту розміщувати прямі гіперпосилання лише для вирішення невеликої кількості завдань. Для кожної області сторінки число прямих гіперпосилань повинно знаходитися в межах від трьох до п’яти. Ми допоможемо створити вам сайт із зручною навігацією.